Започнете да обяснявате на детето, кото му дадете личен пример. Ето как
Момче, което мисли. Снимка: Getty
Здравословният скептицизъм обикновено се появява към 10-12-годишна възраст от само себе си. Дотогава повечето хлапета приемат всичко на вяра. Задачата на родителите е да ги научат да различават истината от лъжата и да разбират истинските намерения на другите.
„Способността да мислиш независимо, критично и да не приемаш нищо за даденост, е много важна“, каза практикуващият клиничен психолог Шанън Макхю. – Това им помага да разберат кое е опасно в света около тях и кое е напълно безопасно. Тогава ще бадат не така импулсивни, ще мислят за последствията, преди да решат да направят нещо.”
Как може да се развие способността за критичен поглед към света у едно малко дете? Само със собствения си пример, казва психолога и дава пример как да постигнета това.
1. Когато вземате решение в присъствието на децата, си задавайте много въпроси на глас. Така ще демонстрирате как правилно да подхождате към процеса на вземане на решения, как наличната информация се свързва със собствените ви мотиви и възможности.
Например, когато избирате нов телевизор за да смените стария, обсъдете параметрите на различните модели, тяхната цена, вашите финансови възможности и т.н.
2. Обяснявайте решенията, които вземате. Например, не трябва просто да кажете: „Купуваме този телевизор“, а е добре да обясните защо. Това също ще даде на детето усещането, че участва в процеса на вземане на решения.
3. Разпитвайте децата относно собствените им решения. Тоест, попитайте ги защо са направили това, а не друго. Например, едно дете иска да носи определена тениска. Попитайте го защо. Може би тя е много удобна? Или той харесва нейния цвят?
Нищо от това не учи директно на критично мислене, но насърчава детето да обръща внимание на това как мисли.
Момиченце, което мечтае. Снимка: Getty
На по-големите определено трябва да се обясни защо не трябва да се доверяват на цялата информаци от интернет.
Дори при строг родителски контрол, винаги има опасност то да се окаже пред някаква лъжлива информация. Например, докато гледате невинен анимационен филм, изведнъж се появява реклама на някакъв „магически“ продукт с десет незаменими функции.
Всеки възрастен разбира, че тази реклама е нереална и има за цел единствено да той да бъде продаден и най-вероятно изобщо не е толкова добър, колкото обещават.
Пред детето намерете отзиви в интернет за този рекламиран продукт и обяснете защо го правите.
Обяснете му, че има разлика между реклама и информация. Децата на 10-12 години са способни да разберат тази разлика.
Разбира се, винаги съществува риск детето да приеме присърце родителските уроци на скептицизъм. Затова е важно да не прекалявате, за да не го превърнете в циник, песимист и тревожен невротик.
По материали на fatherly.com, Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари